Busy do Holandii, busy z Holandii do Polski - KLIKNIJ i zobacz ogłoszenia...

  Holandia HOLLANDEX  

Kategoria: Artykuły - W KINIE

IRON SKY

 

Subiektywne refleksje Marudnego Kinomaniaka, po obejrzeniu filmu...
Intrygujący pomysł na scenariusz, nowatorski marketing społecznościowo-internetowy. Film zapowiadał się naprawdę ciekawie. Jednak po seansie - wielkie rozczarowanie. Mimo rozmachu produkcyjnego - treściowo na poziomie "amerykańskiej komedii 5 kategorii". Banalne uproszczenia: wspaniali Amerykanie i opóźnieni w rozwoju technologicznym Niemcy, używający w 2018 roku broni palnej rodem z II wojny światowej. Różne złe rzeczy można mówić o Niemcach, ale technicznie to nigdy nie byli w tyle.

 

Jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji europejskich 2012 roku, niepoprawna politycznie i historycznie komedia SF w klimacie "Bękartów wojny" i "Sin City", ze ścieżką dźwiękową legendarnego zespołu Laibach.

 

IRON SKY

 Gdy w  1945 roku III Rzesza chyli się ku upadkowi, z tajnej bazy na Antarktydzie naziści wysyłają na Księżyc misję ostatniej szansy. Wkrótce po ciemnej stronie srebrnego globu powstanie tajna baza, w której hitlerowcy rozpoczną realizację diabelskiego planu zemsty. W 2018 roku Ziemia stanie się celem kontrataku imperium führera, zapoczątkowanego przez „meteorblitzkrieg”, który skalą zniszczeń przyćmi nawet kosmiczną zagładę z „Dnia Niepodległości”. W mrożącej krew w żyłach i budzącej śmiech na twarzach widzów roli charyzmatycznego wodza nazistów wystąpił demoniczny Udo Kier – ulubiony aktor Larsa Von Triera i Wima Wendersa. Autorem porywającej ścieżki dźwiękowej do „Iron Sky” jest grupa Laibach – słoweńska legenda industrialu.


PRODUKCJA

„Iron Sky” to komedia science-fiction, której akcja toczy się w 2018 roku. Film opowiada o nazistach, którzy pod koniec wojny znaleźli schronienie na Księżycu, ale nigdy nie zrezygnowali z planu powrotu na Ziemię w celu dokonania ostatecznej inwazji.

IRON SKY„Iron Sky” jest koprodukcją fińsko-niemiecko-australijską o budżecie w wysokości 7,5 milionów euro. Reżyserem filmu jest Timo Vuorensola, a jego producenci to Tero Kaukomaa (Blind Spot Pictures), Oliver Damian (27 Films), Cathy i Mark Overett (New Holland Pictures), producent efektów specjalnych Samuli Torssonen (Energia) oraz producent wykonawczy San Fu Maltha.

W „Iron Sky” wystąpili: Julia Dietze („1 1/2 rycerza”), Götz Otto („Lista Schindlera”, „Upadek”), Christopher Kirby („Matrix Reaktywacja”, „Matrix Rewolucje”, „Daybreakers – Świt”, „Gwiezdna eskadra”), Udo Kier („Dogville”, „Tańcząc
w ciemnościach”), Peta Sergeant („Satysfakcja”), Stephanie Paul („Separation City”, „Film School Confidential”) oraz Tilo Prückner („Niekończąca się opowieść”, „Die Fischer”). Scenariusz został napisany przez znaną pisarkę sci-fi Johannę Sinisalo (nominowana do nagrody Nebula w 2009 roku, laureatka nagrody Finlandia w 2000 roku) oraz reżysera i scenarzystę Michaela Kalesniko („Części intymne”, „Jak zabić psa sąsiada”).


JAK Z SUKCESEM WYKORZYSTAĆ INTERNET

Produkcja filmu „Iron Sky” jest wyjątkowym projektem ze względu na niespotykaną dotąd na taką skalę współpracę z internetową społecznością fanów. Twórcy filmu byli w bezpośrednim kontakcie z grupą około 200 tysięcy internautów tygodniowo poprzez portal Youtube (50 tys.), Facebook (55 tys.), stronę internetową filmu i inne miejsca w sieci, a liczba osób zainteresowanych filmem rosła z każdym dniem. Społeczność  internetowa mogła włączyć się w proces tworzenia filmu na trzy sposoby: dzieląc się pomysłami, współfinansując film lub reklamując go.

IRON SKYFani mogli współtworzyć film dzięki platformie komunikacyjnej Wreckamovie.com. Twórcy filmu zamieszczali na niej rozmaite zadania dla nich – od prostych, jak wymyślenie imion i nazwisk bohaterów filmu, po tak skomplikowane, jak wykonanie w 3D modelu statku kosmicznego.

W budżecie „Iron Sky”, który opiewa na 7,5 miliona euro, 1 milion euro to pieniądze fanów. Pochodzą one głównie ze sprzedaży gadżetów filmowych poprzez stronę store.ironsky.net oraz z inwestycji fanów. W okresie produkcji filmu internauci mogli zainwestować w film wpłacając minimum tysiąc euro, aż do momentu uzbierania łącznej kwoty 900 tysięcy euro. (www.ironsky.net/finance/)

Przez długi czas twórcy filmu budowali społeczność fanów w Internecie. Zanim został ustalony termin rozpoczęcia zdjęć, nawiązali kontakt z ogromną rzeszą internautów przez Facebook, Twitter, Youtube i inne portale społecznościowe. Fani publikowali na swoich profilach informacje na temat filmu i przekazywali je swoim znajomym.

Integralną częścią kampanii reklamowej „Iron Sky” jest akcja Demand to See Iron Sky, którą można śledzić na www.ironsky.net/demand/. Akcja polega na tym, że fani filmu za pośrednictwem Internetu zgłaszają chęć zobaczenia „Iron Sky” w kinie w rodzinnym mieście. Rejestracja poszczególnych zgłoszeń wymaga od fanów potwierdzenia zgłoszenia poprzez pocztę mailową, co z kolei daje producentom możliwość kontaktowania się z nimi w późniejszym czasie oraz budowania bazy fanów również w oparciu o regiony, z których pochodzą.

Społeczność fanów miała także możliwość współtworzenia gadżetów filmowych. Wszyscy zainteresowani mogli pobrać ze strony internetowej filmu zestaw startowy do projektowania, zawierający tematy graficzne, czcionki, zdjęcia i inne materiały filmowe, który był punktem wyjścia do tworzenia własnych projektów. Najlepsze projekty zostały zrealizowane przez międzynarodowego dystrybutora filmu - EMI, a ich twórcy otrzymali nagrody pieniężne, zaproszenia na uroczystą premierę filmu, bilety do kin i inne nagrody.


DOKUMENTUJĄC NA BIEŻĄCO PRODUKCJĘ FILMU

Twórcy „Iron Sky” umożliwili fanom i obserwatorom wejrzenie za kulisy filmu i śledzenie krok po kroku jego produkcji. Filmy dokumentujące postęp prac nad „Iron Sky” były publikowane co miesiąc na portalu www.youtube.com/energiaproductions. Autorzy dokumentu odwiedzali każdego miesiąca inny pion produkcji filmu, jak na przykład pion scenograficzny albo kostiumowy i pokazywali na czym polegała praca danego zespołu przy tworzeniu „Iron Sky”. Poza tym niektórzy członkowie ekipy filmowej, w tym reżyser Timo Vuorensola, publikowali na Youtube’ie krótkie filmiki, które miały charakter pamiętników z okresu produkcji filmu.


PIERWSZE MINUTY FILMU DLA FANÓW

IRON SKYW trakcie pierwszego dnia zdjęciowego, na stronie internetowej filmu została uruchomiona nowa funkcja - Iron Sky Sneak Peek (www.ironsky.net/sneakpeek/), która pozwalała fanom za kwotę jednego euro obejrzeć pierwsze pięć minut filmu
z wyprzedzeniem, wcześniej niż widzowie kinowi. W połączeniu z wszystkimi innymi opcjami – możliwością włączenia się w reklamowanie filmu, tworzeniem projektów filmowych, obserwowaniem postępu prac, produkcja „Iron Sky” dała fanom niespotykaną do tej pory możliwość współtworzenia filmu i zaznajomienia się z jego produkcją.


IRON SKY – WIĘCEJ NIŻ FILM

Film jest tylko jednym z wielkiej rodziny produktów firmowanych jako „Iron Sky”. Obok gadżetów filmowych, powstały także inne produkty, które były dostępne jeszcze przed wejściem filmu do kin albo już po.

Przed rozpoczęciem dystrybucji filmu na rynku pojawiły się trzy części komiksu, których akcja poprzedza wydarzenie pokazane w filmie. Są one częścią komiksowej sagi zatytułowanej „Iron Sky”. Jej twórcą jest Gerry Kissell, autor komiksu będącego adaptacją filmu „Drużyna A” oraz gry komputerowej „Army of Two”. Jest także planowana powieść na podstawie filmu oraz książka opisująca proces jego powstawania.

Kolejny produkt to gra komputerowa „Iron Sky” przeznaczona na komputery typu PC, a w późniejszym czasie także na inne popularne platformy do gier. Będzie ona również dostępna na platformach mobilnych, np. smartfonach. Darmowa aplikacja pozwoli wszystkim zainteresowanym otrzymywać bieżące informacje na temat „Iron Sky” bezpośrednio na telefony komórkowe.

 

IRON SKYOBSADA:

JAMES WASHINGTON - CHRISTOPHER KIRBY
WOLFGANG HÖSS - UDO KIER
KLAUS ADLER - GÖTZ OTTO
RENATE RICHTER - JULIA DIETZE
DOKTOR RICHTER - TILO PRÜCKNER
PIERWSZA OFICER GWB - KYM JACKSON
PREZYDENT STANÓW ZJEDNOCZONYCH - STEPHANIE PAUL
VIVIAN WAGNER - PETA SERGEANT
PRZEDSTAWICIEL Z JAPONII - YUKI IWAMOTO
DYKTATOR - MARVIN DAVIS

 

TWÓRCY FILMU:

REŻYSERIA – TIMO VUORENSOLA
SCENARIUSZ – JOHANNA SINISALO / MICHAEL KALESNIKO
ZDJĘCIA - MIKA ORASMAA
MUZYKA - LAIBACH
MONTAŻ - SURESH AYYAR
DYREKTOR ARTYSTYCZNY - ASTRID POESCHKE / JUSSI LEHTINIEMI
KOSTIUMY - JAKE COLLIE / ANNA VILPPUNEN
SCENOGRAFIA - ULRIKA VON VEGESACK
DEKORACJA WNĘTRZ - SABINE SCHAAF
DŹWIĘK – HEIKO MÜLLER / CRAIG WALMSLEY
KIEROWNICTWO PRODUKCJI - MICHAEL STRICKER
PRODUKCJA - TERO KAUKOMAA / OLIVER DAMIAN / CATHY OVERETT /
MARK OVERETT / SAMULI TORSSONEN / PETRI JOKIRANTA
PRODUCENCI WYKONAWCZY - MICHAEL COWAN /
SAN FU MALTHA / SEAN O'KELLY

 

(opis na podstawie materiałów dystrybutora)