Busy do Holandii, busy z Holandii do Polski - KLIKNIJ i zobacz ogłoszenia...

  Holandia HOLLANDEX  

Kategoria: Artykuły - W KINIE

DROGÓWKA


DROGÓWKAOstre i wnikliwe spojrzenie na zamknięty świat polskiej policji.

„Drogówka” to historia siedmiu policjantów, których poza pracą łączy przyjaźń, imprezy, sportowe samochody i wspólne interesy. Ich mały, zamknięty świat z pozoru działa doskonale. Wszystko się zmienia, gdy w tajemniczych okolicznościach ginie jeden z nich. O morderstwo zostaje oskarżony sierżant Ryszard Król (Bartek Topa). Próbując oczyścić się z zarzutów, odkrywa prawdę o przestępczych powiązaniach na najwyższych szczeblach władzy.

 

EKSPLIKACJA REŻYSERSKA

Tym, którzy mają prawo jazdy, tym, którzy jeszcze go nie mają, oraz tym, którym drogówka już zdążyła je zabrać. Pasażerom z przedniego i tylnego siedzenia. Trzeźwym i pijanym. Przechodniom i rowerzystom. Tym, którzy brali, biorą, i tym, co nie biorą. Dają, dawali i tym, co nie dają.

Wam wszystkim chciałbym zadedykować ten film.

„Drogówka” to barwna opowieść o współczesnej Warszawie. Subiektywny, pulsujący światłami drogowymi, kierunkowskazami i policyjnym kogutem portret miasta. To film o głupocie kierowców, o absurdalnych przepisach drogowych, o korkach ulicznych, autostradach na papierze i dziurawych jezdniach w rzeczywistości. O tym, że jeśli są ci, którzy biorą, muszą być i ci, którzy dają. Pojawia się refleksja o delikatnej różnicy między łapówką a dowodem wdzięczności.

Zdjęcia w filmie są agresywne i intensywne, niemal reporterskie, z wieloma punktami widzenia kamery. Chciałem być blisko aktorów, czuć emocje, słyszeć oddechy i szepty. Aktorzy musieli „być”, a nie „grać”. Dwie kamery na planie miały za zadanie „słuchać”, rejestrować, szybko reagować. Być dla aktorów. Nigdy odwrotnie.

DROGÓWKAEfekt? Drapieżne zderzenie faktur filmowych, tej pierwszoplanowej i tej chropowatej z wideorejestratorów, z telefonów i z kamer przemysłowych. Montaż gęsty, często plan w plan. Akcja rozpędza się do setki, jak beemka sierżanta Króla, ale także, kiedy trzeba, potrafi konkretnie przyhamować. Na zewnątrz warstwa koszarowa, te najważniejsze motywy – znaczeniowe, symboliczne i obyczajowe – ukryte głębiej, jak w „Weselu” i „Domu złym”. Dźwięki miasta i muzyka Mikołaja Trzaski świdrują, hałasują, atakują, wywiercają i wwiercają. Wszystko podporządkowane końcowej ciszy.

Najważniejsza dla mnie jest opowieść o ludziach. O człowieku. O wartościach. Nie twierdzę, że będzie przyjemnie, ale za to z nadzieją. Przecież zmienia się nie tylko kolor radiowozów. Przecież pojawia się nowe w policji, uczciwe wypiera nieuczciwe. I tak nam dopomóż…

Dziękuję

 

Zobacz też:

Wywiad z Wojtkiem Smarzowskim, reżyserem filmu "Drogówka"


DROGÓWKAO FILMIE

Po kultowym „Weselu”, obsypanymi nagrodami „Domu złym” i „Róży” Wojtek Smarzowski ponownie zdecydował się na formułę kryminału i zrealizował fabułę, która po raz pierwszy „wchodzi do miasta”. Powstał obraz prawdziwy, bezkompromisowy i szczery, ale nie pozbawiony charakterystycznego dla Smarzowskiego poczucia humoru.

„Drogówka” to kolejny film Smarzowskiego zrealizowany według autorskiego scenariusza. Ostre i wnikliwe spojrzenie na zamknięty świat policji.

Reżyser, od lat, konsekwentnie współpracuje ze swoimi ulubionymi aktorami: Arkiem Jakubikiem, Marianem Dziędzielem, Erykiem Lubosem, Robertem Wabichem, Marcinem Dorocińskim, Jackiem Braciakiem i Bartkiem Topą. W filmie zobaczymy także Macieja Stuhra, Agatę Kuleszę, Adama Woronowicza, Julię Kijowską i Izabelę Kunę.

Ekipa realizatorska również nie uległa zmianie. Smarzowski ponownie spotkał się na planie z operatorem Piotrem Sobocińskim jr. Autorem muzyki jest Mikołaj Trzaska, montażem zajął się Paweł Laskowski. Producentem wykonawczym jest dom produkcyjny Film it, które wyprodukowało również „Wesele” (2004) i „Dom zły” (2009).

 

 

OBSADA:

 

KRÓL – BARTEK TOPA

PETRYCKI – ARKADIUSZ JAKUBIK

MADECKA – JULIA KIJOWSKA

BANAŚ – ERYK LUBOS

HAWRYLUK – ROBERT WABICH

LISOWSKI – MARCIN DOROCIŃSKI

TRYBUS – JACEK BRACIAK

GOŁĄB – MARIAN DZIĘDZIEL

EWA – IZABELA KUNA

JADZIA – AGATA KULESZA

ZARĘBA – MACIEJ STUHR

PROKURATOR CZECH – ADAM WORONOWICZ

 

TWÓRCY:

SCENARIUSZ I REŻYSERIA – WOJTEK SMARZOWSKI

ZDJĘCIA – PIOTR SOBOCIŃSKI JR

MUZYKA – MIKOŁAJ TRZASKA

SCENOGRAFIA – JOANNA MACHA

MONTAŻ – PAWEŁ LASKOWSKI

DŹWIĘK – KATARZYNA DZIDA-HAMELA, JACEK HAMELA

CHARAKTERYZACJA I EFEKTY SPECJALNE

KATARZYNA „DROBNA” DROBIEC

KOSTIUMY – KATARZYNA LEWIŃSKA

PRODUCENCI – DARIUSZ PIETRYKOWSKI, ANDRZEJ POŁEĆ, FILM IT

PRODUCENCI WYKONAWCZY – DARIUSZ PIETRYKOWSKI,

FELIKS PASTUSIAK

KIEROWNIK PRODUKCJI – PAWEŁ BAREŃSKI

 

(na podstawie materiałów dystrybutora)